ADHD (Attention-Deficit Hyperactivity Disorderporucha pozornosti spojená s hyperaktivitou) je neurovývojová porucha (mají změny ve všech oblastech mozku, např. kortex, amygdala, mozeček), která se projevuje se již v raném dětství s výrazným genetickým podkladem. ADHD lze diagnostikovat u dětí ve stáří cca 4 roků a výše (je to velmi individuální), častěji se vyskytuje u chlapečku ( 2-9 x více než u holčiček).
EEG neurofeedback, základní terapeutický nástroj, při nespavosti, depresích, poruchách pozornosti ADHD a ADD
Psychologicko-poradenský institut Re:Life, psycholožka Mgr. Zuzana Pavelcová, problematika nadměrného a nezodpovědného používání digitálních technologií (digitální stres)
Upozornění: níže uvedení uvedené informace (připisované vlastnosti ve smyslu zabránění určité lidské nemoci, schopnosti zmírnit ji nebo ji vyléčit) nejsou schválená zdravotní tvrzení dle platných nařízení EU a nelze tyto účinky považovat za schválené lékařské účinky, jde tedy o neschválené nepotvrzené tvrzení, přestože byly převzaty z "odborné literatury" (např. Janča, Zentrich, Váňa, E. Havelka, W.D. Storch atd.) či informačního a vyhledávacího portálu seznam.cz., google atd. Provozovatel stránek AWAshop.cz upozorňuje, že nezodpovídá za špatné vyložení uvedených informací.
Naše pedagogická i rodičovská veřejnost je poměrně dobře obeznámena s pojmy specifické vývojové poruchy učení (SPU) a lehké mozkové dysfunkce (LMD).
V poslední době se však v literatuře stále častěji setkáváme s terminologií jinou, která původní vžité pojmy postupně nahrazuje. Nově zaváděné termíny přesněji vystihují stav dítěte, které má při učení určité problémy i přesto, že se ve svém názvu opírají pouze o jediný, i když podstatný symptom celkového stavu dítěte. Jedná se o syndromy označené zkratkami
Děti, které trpí hyperkinetickým syndromem s poruchou pozornosti jsou nepozorné, aktivní a impulzivní v míře, která není přiměřená jejich mentálnímu věku a pohlaví. Jednotlivé symptomy vystupují do popředí v situacích, které kladou požadavky na udržení pozornosti a sebekontrolu.
Děti mají největší a nejčastější obtíže s udržením pozornosti či volného úsilí při plnění zadaných úloh a s jejich dokončením v určitém časovém limitu. Například při školní i domácí přípravě bez přímého kontaktu s dospělým nebo při opakované, nepříliš zajímavé činnosti. Je dostatečně známé, že tyto děti potřebují pracovat v krátkých časových úsecích. Také nedostatek bezprostřední pozitivní zpětné vazby výrazně snižuje vytrvalost či úsilí dítěte.
Podobně jako pozornost je impulsivita mnohodimensionální pojem. Rychlé, neadekvátní reakce, které často předbíhají instrukci, vyvolávají chyby či omyly z nepozornosti. Časté bývá zapojování do rizikových, zdraví ohrožujících aktivit.
Nadměrná nebo vývojově nepřiměřená aktivita motorická či hlasová tvoří třetí základní charakteristiku ADHD. Typické jsou neúčelné, nadbytečné pohyby, ve škole tyto děti často opouštějí své místo, hrají si s předměty, které nemají vztah k učivu, často skáčí do řeči, jejich řečový projev je nadměrný. Vydávají atypické zvuky, které doprovázejí jejich činnost, popřípadě vlastní aktivity bohatě komentují.
Koexistence s dalšími poruchami – emočními či s poruchami chování, je všeobecně známá. Uvádí se, že 44 % dětí s ADHD trpí další psychickou poruchou a 32 % až dvěma poruchami. O dětech s ADHD se udává, že mají více symptomů úzkosti nebo deprese. Dále se u nich projevuje výraznější stupeň vzdorovitého a opozičního chování, agresivity.
Z výše uvedeného vyplývá, že přes 50 % dětí s ADHD má výrazné obtíže v sociální oblasti jak ve skupině vrstevníků, tak ve vztahu s autoritami.Také jejich sebehodnocení je výrazně nižší než u zdravých dětí. 52 % dětí s ADHD trpí zhoršenou motorickou koordinací. Zhruba 25 % dětí s ADHD trpí specifickou vývojovou poruchou učení.
Je nutné si uvědomit, že uvedené symptomy se nevyskytují v plném výčtu u všech dětí s poruchou pozornosti. Aby se porucha pozornosti mohla kvalifikovat jako ADHD / ADD musí být patrný výrazný rozpor mezi intelektuálními možnostmi dítěte a jeho školní výkonností.
Je obtížné stanovit výskyt dané poruchy v populaci. Odborná literatura uvádí, že s příznaky poruchy, označované jako ADHD (resp. LMD) se můžeme setkat zhruba u 20 % chlapecké a u 8 % dívčí populace (před pubertou).
Stanovení diagnózy ADHD / ADD je vždy v kompetenci odborného lékaře – psychiatra, neurologa nebo psychologa.
Předpokládá se, že ADD je dědičnou poruchou, jejíž první příznaky se začínají objevovat již v batolecím věku, masivně se však již mohou projevovat v předškolním věku a v prvních letech školní docházky.
Optimální je včasná diagnostika poruchy, nejlépe již v předškolním věku. Nápadná živost spolu s pohybovou neobratností, s opožděným nástupem řeči, s poruchami spánku či denního režimu signalizují, že může jít o dítě s ADD. Další specializovaná vyšetření by měla stanovit, zda se jedná o lehkou, střední či těžkou formu ADD a do jaké míry je situace dítěte komplikována hyperaktivitou.
Úspěšná terapie vyžaduje kombinaci mnoha metod aplikovaných přinejmenším po celý vývoj dítěte a dospívajícího.
Nejefektivnějším se při léčbě hyperaktivní poruchy jeví multifaktoriální způsob léčby, tzn. psychoterapie, výchovné působení, EEG biofeedback a v obtížnějších případech i psychofarmakologická léčba. Psychoterapie by měla poskytnout podporu postiženému dítěti a jeho okolí, jejíž podstatou je přijetí dítěte, které zahrnuje akceptaci jeho obtíží, vstřícný přístup rodičů, pedagogů, přátel.
Léčba ve většině případů bývá dlouhodobá, průběžná terapie je však velmi vhodná, protože brání vzniku sekundárních poruch chování a podílí se na příznivějším sociálním přijetí a přizpůsobení dítěte v rodině i ve skupině vrstevníků.
Naprosto nezbytná je spolupráce dítěte, rodiny, lékaře-terapeuta se školou. Učitel by měl sledovat pozici dítěte ve skupině a spolupodílet se na jeho příznivější sociální situaci, zamýšlet se nad formami práce v průběhu vyučovacího procesu, nad atraktivností výuky.
ADHD-/Attention Deficit Hyperactivity Disorder/ je vývojová porucha, která se u dětí projevuje neschopností udržet pozornost, zvýšenou aktivitou, impulzivitou nebo opozičním chováním.
Příčina není zcela objasněna, může se jednat o drobné poškození mozku v těhotenství nebo v době kolem porodu nejrůznějšími vlivy.
Určitou roli může hrát i genetická dispozice.V jiných případech mozek nemusí být poškozen, ale příčinou potíží může být nedostatečná spolupráce jednotlivých oblastí v mozku nebo mozkových hemisfér.
Jedna ze starších teorií uvádí, že jedinci se symptomy ADHD by mohli být potomky pravěkých lovců, pro které na rozdíl od sběračů mohla být hyperaktivita a impulzivita vlastnostmi výhodnými pro přežití. V našem světě ovšem tato zděděná genetická výbava přináší spíše problémy.
Tato porucha se může projevit už u velmi malých dětí. V kojeneckém věku tyto děti velmi málo spí , často pláčí, jsou dráždivé. U batolat je typické velké množství úrazů.
S nástupem do školy obvykle problémy vyvrcholí:
Pro dítě s těmito problémy se může stát školní docházka utrpením, protože požadavky kladené na něj týkající se přiměřeného chování ve výuce jsou pro ně často nesplnitelné, i když se většinou jedná o děti s dobrým nebo nadprůměrným intelektem-ADHD inteligenci žádným způsobem neovlivňuje.
V neposlední řadě se často jedná jedná o velkou zátěž i pro rodiče, kteří mimo to, že jsou vyčerpáni domácí péčí o své náročné dítě, musí neustále řešit stížnosti ze strany školy nebo poznámky v deníčku.
Malou podskupinou v oblasti této poruchy je ADD-porucha pozornosti bez hyperaktivity.
U těchto dětí je aktivita spíš snížená, jejich problémy spočívají v obtížném zaměření pozornosti na určitou činnost, denním snění, uzavření do sebe, obtížném navazování sociálních kontaktů.
V této skupině se také častěji vyskytují poruchy učení jako dyslexie.
Diagnostiku ADHD provádí pedagogicko-psychologická poradna, speciálně-pedagogické centrum, dětský psycholog nebo neurolog.
Pro podporu mozkové činnosti se používají nootropika-látky zlepšující výživu mozku,např.Piracetam , Gingko Biloba, Lecitin, vitamin B6-pyridoxin, které jsou vesměs volně prodejné.
Na odborných pracovištích se předepisují psychostimulancia nebo určité druhy antidepresiv.
Spočívají například v úpravě denního režimu, úpravě školního a domácího prostředí žáka, pozitivním posilování žádoucího chování. Provádí se:
Nevylučuje předešlé postupy , naopak kombinací farmakologie, psychologicko-poradenských metod a Bfb tréninku je možné dosáhnout dobrých výsledků.
Problematika ADHD je v oblasti Bfb nejvíce prozkoumaná a patří k nejčastějším indikacím Biofeedback tréninku.
Efektivita v této oblasti byla prokázána odbornými studiemi u nás i v zahraničí. / U nás např. prof. Fáber /
Počáteční pokrok u těchto potíží se projevuje po 10-20 sezeních.Nejdříve dochází k úpravě motorických projevů. Dítě, jehož hyperkinetické projevy mu neumožňují ani setrvat v klidu na lehátku, natož se koncentrovat na výkon, který je po něm požadován, ke konci série prvních 10 sezení zpravidla je schopno v klidu a koncentrovaně absolvovat nejméně půlhodinový nepřetržitý trénink.
Čím mladší dítě, tím větší počet sezení je třeba pro dosažení počátečního efektu zklidnění. V dalších sezeních dochází ke zlepšování pozornosti a celkového výkonu.
Pro rozvinutí plného účinku je zpravidla třeba aspoň 40 sezení.
U ADD-poruchy, kde není přítomná hyperaktivita, je časový rozsah tréninku podobný v úvodních 10 sezeních se zaměřujeme spíše na zvýšení připravenosti k výkonu.
V pubertě se ADHD projevuje podobným způsobem jako v dětství, příznaky se mohou vystupňovat.
Může se objevit agresivita, vzdorovitost, náladovost, problémy s učením
V dospělosti se symptomatika trochu mění. U části dospělých/asi jedna třetina/ v průběhu dozrávání nervové soustavy dojde k vymizení potíží.
U jiné skupiny mohou příznaky ADHD přetrvávat v pozměněné podobě i v dospělosti. Většinou ubývá hyperaktivity, ale může přetrvávat impulzivita, výbušnost, změny nálad, jedinci s ADHD v anamnéze se pro své impulzivní chování dostávají častěji do konfliktů se svým okolím, častěji mění zaměstnání nebo partnery.
EEG biofeedback zde může pomoci tréningem sebeovládání, zklidněním, „vyladěním „ mozkové činnosti.
Adaptogeny, podporují koncentraci a mozkovou činnost ( kustovnice čínská, ženšen, hlíva ústřičná, rakytnik atd.)
![]() |
BLACK FRIDAY ! LIMITOVANÁ NABÍDKA |
![]() |
Osobní odběr v Brně zdarma! 2x výdejní místo |