Mudr. Martin Jan Stránský, M.D., (30.10.1956), vysokoškolský pedagog, vědec, lékař, neurolog (ředitel Polikliniky na Národní), publicista,v ydavatel časopisů Přítomnost a The New Presence, přednáší na lékařských fakultách UK a Yale. Zakladatel mezinárodních programů pro studenty lékařských fakult. Zakladatel a ředitel Kanceláře Ombudsmana pro zdraví, Praha. 

Mudr. Martin Jan Stránský, názory a postoje v médiích:

  • Dítě (zejména na základní škole), které se učí pomocí počítače (internetu,mobilu, tabletu, sociálních sítí), má horší výsledky, než to, které se učí z papíru a diskusí (učení z knih a psaní dělá děti bystřejší), mozek lépe vstřebává čtenou informaci z knihy, protože mozek zapojuje více mozkových cest
  • komunikace zejména mládeže přes sociální media tlumí otevřenou diskusi (mezilidská komunikace), redukuje slovník (bohatý slovník je jedním ze spolehlivých ukazatelů inteligence) a blokuje schopnost empatie
  • psaní na papír má velký význam v souvislosti s integrací různých částí mozku s pohybovým aparátem (na rozdíl od klávesnice ne dotyky na displey), což zpětně podpoří rozvoj schopností používat řeč
  • čtenou informaci pak mozek integruje (čte pomocí vizuálních vzorů, čtele celé slovo) mnohem lépe, pokud dítě něco fyzicky drží v ruce, než když čte z počítače
  • syndromem unaveného oka (čtení z monitoru) trpí až 90 procent lidí, kteří tráví u počítače alespoň tři hodiny denně
  • míra používání společenských sítí a internetu přímo souvisí s nárůstem úzkostí a depresí, zejména u dětí (Počítače a internet nejsou sami od sebe špatné, ale vyžaduje to míru a rovnováhu)
  • Mozek je tu proto, aby se neustále učil (potřebuje nejen fakta, ale i prožitky aby je mohl porovnávat), co tělo nepoužívá, se stane nadbytečným a posléze zmizí
  • Tvorba paměti: když čteme cokoli z počítače, tak si toho pamatujeme o třetinu méně, než když to držíme v ruce jako papír, podobně se to dá vztáhnout ke knize. (čteme přes vizuální vzory, protože si pamatujeme slovo, a to co jsme viděli). To platí nyní a jak to bude u našich dětí v dalších generacích? Když držíte papír vpravé ruce, tak to jde do levého mozku, a ten je spojen s centrem řeči, takže se používají 2 trasy najednou (mechanizmus čtení z obrazovky je nepřirozený
  • U dětí dochází k poklesu kognitivních funkcí mozku (díky sociálním sítím, hrám a internetu), přestává růst IQ, přestávají umět řešit reálné problémy v běžném životě)
  • používání, obrazovky, mobilních telefonů a moderních technologií hlavně u dětí přímo koreluje (souvisí) s klesajícími výsledky dětí ve škole a současně narůstá u těchto dětí úzkost, deprese a další poruchy činnosti mozku (nedokáží čelit každodenním tlakům v životě dnešní společnosti a má to obecně na děti celkově negativní důsledky)
  • Mozek člověka je dlouhodobě vývojově rozvíjen tak, aby řešil vznikající problémy, které nás postihují, současné technologie (mobil, sociální sítě, internet) způsobují opak
  • Dvě třetiny dětí neustále koukají do mobilního telefonu, mají sluchátka na uších a nevnímají reálný svět okolo nich, podobná situace je i u starší populace zejména ve městech
  • programy na internetu jsou konstruovány tak, aby stimulovali látku v mozku DOPAMIN (při úspěchu a slasti) a tím dělají programy návykovými (pokud splňují tuto podmínku a program je tedy úspěšný), cesty a mechanismy takto vznikajícího dopaminu jsou stejné, jako u návykových látek Heroin a jiné drogy

Internet lze chápat jako servírovací stolek, kde nám vše přistane u nosu na jednom místě (dostaneme rybu), nemusíme nic dělat, jen konzumujeme, a to podporuje naši lenost, pohodlnost a nastupující zakrnění mozku (na technologiích se stáváme životně závislí). Co se stane, když někdo vypne proud?

Kdo ovládá technologie (nadnárodní firmy, jejichž cílem mimo jiné je homogenizace a globalizace), ovládá nás a my to dnes bez problémů akceptujeme (Od svobody žití se ženeme do otroctví, kde máme svobodu nakupovat a číst internet). Co to způsobilo současný stav? Máme se příliš dobře!

Jsme na rozcestí: buď budeme osobě rozhodovat sami, nebo o nás bude rozhodovat (pro nás, o nás a za nás) umělá inteligence na které budeme závislý (my si ale myslíme, že ji ovládáme) Odpověď na tuto otázku určí budoucnost lidstva, zánik civilizace však neznamená zánik člověka, takto jsem pochopil názor neurologa prof. Jana Stránského.

Bývalý předseda Facebooku vizionář Sean Parker 3.12.1979  (byl u zrodu Napsteru, Spotify a Facebooku) při odchodu z firmy prohlásil: sociální sítě a internet doslova mění váš vztah ke společnosti, sobě navzájem, pravděpodobně to nějakými zvláštními způsoby nabourává produktivitu, bůh ví, co to dělá z mozky našich dětí.

Martin Jan Stránský, vydané knihy:

  • Češi nechtějí demokracii

Zdroj: nasregion.cz,

 

 

 

 

 

 

 

Stránský Jan Martin

Nebyly nalezeny žádné produkty. Zkuste změnit kritéria hledání.